“In mijn procesbeschrijving (het is een Word-bestand) heb ik veel staande pagina’s, maar ook een tabel die ik helaas niet op een staande pagina krijg. Deze pagina is dus liggend. Ik werk nu zelf met twee bestanden, die ik na het afdrukken aan elkaar bevestig met een nietje. Maar nu moet ik het bestand op het intranet zetten, als één bestand. Kan dat wel?” Deze vraag kreeg ik afgelopen week. Hoewel dit misschien ingewikkeld lijkt, valt het best mee.
Werken met secties
Om dit op te lossen moet je werken met secties. Als je hier niet bekend mee bent, kun je hier lezen hoe het werkt.
Sectie-einden invoegen
Overal waar je van paginastand wilt wisselen, dus waar je een liggende pagina toe wilt voegen of juist een staande pagina bij liggende pagina’s, moet je een sectie-einde toevoegen.
Ga nu naar de pagina die je wilt laten liggen en kies op tabblad Pagina-indeling bij het onderdeel Pagina-instelling voor Afdrukstand. Vervolgens kies je voor Liggend. Of voor Staand natuurlijk, als het bestand al op liggend staat.
Als het slechts om één wissel gaat, is het niet veel werk. Als je veel moet wisselen tussen staande en liggende pagina’s is het wat meer werk. Maar het is zeker de moeite waard: je krijgt een professioneel bestand en hebt daarna geen ‘geklungel’ meer met meerdere losse bestanden.
Tip
Werk je in het bestand ook met paginanummers? Daar schreef ik meerdere blogartikelen over. In het blogartikel Paginanummers (extra opties) behandel ik ook staande en liggende pagina’s in één bestand.