Een bericht maken in Teams is niet moeilijk. Je klikt op Nieuw bericht, typt je bericht, drukt op Enter en klaar ben je. Juist ja. Wel bij de chat, maar ABSOLUUT NIET op de kanalen. Daar mag je wat mij betreft nooit een nieuw bericht plaatsen zonder het Opstelvak te gebruiken. Wat voor een ding? Het Opstelvak.

Opstelvak

Dit is een heel belangrijk veld in Teams. Ik begrijp echt niet dat dit niet standaard gebruikt wordt, maar dat zal vast aan mij liggen. Bij mijn trainingen hamer ik het er in ieder geval in, want met dit vak kun je een onderwerp toevoegen aan je bericht. Heel belangrijk, want zo herken je sneller waar het bericht over gaat. Wel zo handig voor een duidelijke communicatie. Een e-mail stuur je toch ook niet zonder onderwerp?

Om dit Opstelvak te krijgen klik je op Nieuw bericht (of Reageren) en dan op de A met het pennetje.

Screenshot Opstelvak in Teams

Je krijgt dan de mogelijkheid om een onderwerp toe te voegen – en nog veel meer.

Screenshot Opstelvak in Teams

In dit artikel staan de drie bovenste opties centraal.

Nieuw gesprek

Plaats je een bericht, is dat standaard een gewoon bericht. Je kunt bovenaan ook kiezen voor Nieuw gesprek.

Screenshot Opstelvak in Teams

Dan krijg je namelijk de optie voor Aankondiging.
Dit gebruik je liever niet voor ieder wissewasje, maar wel als je echt iets heel leuks of belangrijks te melden hebt.

Typ het onderwerp van de Aankondiging in, kies rechts eventueel een andere kleur of voeg een afbeelding toe en typ de basis van je bericht. Verstuur dit zoals gebruikelijk en je hebt een opvallend bericht gemaakt.

Screenshot Opstelvak in Teams

Iedereen kan beantwoorden

Bij een standaard bericht kan iedereen antwoorden. Dat wil je meestal ook, maar in sommige gevallen wil je misschien voorkomen dat er uitgebreide discussies ontstaan bij je bericht. Kies dan voor “Iedereen kan beantwoorden” en vervolgens voor “U en moderatoren kunnen beantwoorden”.

Screenshot Opstelvak in Teams

Standaard zijn de teameigenaren moderators. Je kunt (als teameigenaar) ook extra moderators instellen. Dit doe je via de drie puntjes achter een kanaal en dan kies je voor Kanaal beheren. Het Kanaaltoezicht moet dan aan staan, vervolgens kun je bij Beheren aangeven wie de moderators zijn.

Screenshot Opstelvak in Teams

Posten in meerdere kanalen

Meestal plaats je een bericht in 1 kanaal, maar soms kan het zo zijn dat je een bericht in meerdere kanalen moet plaatsen. Dat doe je dan idealiter niet handmatig, maar je selecteert in 1x in welke teams en welke kanalen het bericht geplaatst moet worden. Dit doe je door bovenaan (in het Opstelvak dus nog steeds) te kiezen voor “Posten in meerdere kanalen”. Rechts kun je dan de kanalen selecteren.

Screenshot Opstelvak in Teams

Vink daar aan waar je bericht moet komen en kies voor Bijwerken.

Screenshot Opstelvak in Teams

Je bericht wordt als los bericht op de diverse kanalen geplaatst. De berichten gedragen zich dus ook als losse berichten, dus als ik bij Evenementen een reactie plaats, zie je dit niet op het kanaal Algemeen in mijn andere team. Het is dus puur om informatie te zenden.

Al met al toch een paar handige functies, die lang niet bij iedereen bekend zijn. Als ik eerlijk ben, vind ik dat je dit als Teams-gebruiker wel moet kennen. Daarom is dit ook iets wat ik vaak behandel in mijn trainingen. Merk jij dat je kennis wel een boost kan gebruiken? Dat kan, daarvoor is de Kennisboost! Op donderdag 15 en 22 december 2022 geef ik deze groepstraining voor maximaal 6 personen, waar je je individueel voor kan inschrijven. Per les krijg je 2,5 uur online training, 5 uur in totaal.
Zie ik je dan?

Meld je aan voor de Kennisboost